lördag 7 juli 2012

Nybakat bröd på morgonen

Igår mådde jag inte alls bra, vilket gjorde att jag bara låg i sängen hela kvällen. I morse vaknade jag klockan sex och mådde fortfarande dåligt. Dessutom krånglade min rygg som vanligt, vilket gör att jag inte kan ligga kvar i sängen så jag bestämde mig för att gå upp och baka bröd till min sambo. Brödet jag bakade påminner om ett bröd som jag brukade få väldigt sällan i skolan, men som var fantastiskt gott - ett brytbröd som serverades till soppor, men som även funkar att äta till frukost. Receptet hittar ni i det nyaste numret av "Hembakat" (med namnet Lindas rågsiktsrutor) eller här nedan.





Lindas Rågsiktsrutor (12st)

50 gram jäst
4 dl mjölk, ljummen
25 gram smör, smält
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
8-9 dl rågsiktsmjöl




1. Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken

2. Häll i smält smör, salt, sirap och rågsiktsmjölet, lite i taget. Blanda ihop till en ganska lös, men smidig deg. 
3. Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter. 
4. Ta upp degen och platta ut den i en smord långpanna, ca 20x30 cm. Tryck ett rutmönster, ca 4x3 st, med en degskrapa i degen. Sätt ugnen på 230 grader. 
5. Strö lite rågsiktsmjöl ovanpå rutorna och grädda längst ner i ugnen tills de fått fin färg, 12 - 18 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar