fredag 31 augusti 2012

Chocolate chip cookies

Igår spenderade jag min dag på att läsa och baka. Jag har hittat en mycket bra bok och det enda jag vill göra är att läsa, men det fick ju såklart bli lite bakande med. I oktober ska jag nämligen baka tårtorna till en 60årsfest, och det är budapest-tårta som jag tidigare inte bakat så därför var jag tvungen att öva mig. Jag passade även på att baka chocolate chip cookies eftersom jag nu hade handlat in det jag glömde förra gången. Jag har dock bara fotograferat kakorna. Dessa är magiskt goda, men inte nyttiga för fem öre.


Ingredienser
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 st ägg
4,5 dl farinsocker
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 g smör, mjukt
6,5 dl havregryn
0,5 dl mjölk
300 g mörk choklad, grovt hackad
Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, bikarbonat och salt.
2. Vispa äggen lätt. Blanda därefter i farinsocker, strösocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp. Rör ner smör.
3. Häll i havregryn och rör om ordentligt. Tillsätt mjölblandningen och eventuellt mjölk om degen verkar torr. Arbeta ihop degen.
4. Blanda ner den grovt hackade chokladen.
5. Klicka ut kakor av degen med hjälp av 2 skedar på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen 12-15 min. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar